2.03.2019

Memleket Meselesi

"Memleket Nere?"  
Bu sorudan hiç hazzetmiyorum, buradan da ilan ediyorum.
İnsan yeni tanıştığı birine neden memleketini sorar ki?
Etiketlemeye pek meraklı olanlarımızın değişmeyen ilk sorusu, memleket nere?
Mecbur cevaplanıyor tabii, ayıp olmasın diye. Ne güzel, deyip geçerse ne âlâ. Ama bir de cevabı beğenmeyenler var.
- Hocam memleket neresiydi?
- İzmit
- İzmit’in yerlisi mi var, hocam? Esas memleket nere?
Hadi bakalım, gel de anlat!
-Aslında şöyle, ben doğma büyüme İzmitliyim.
- Hocam, siz de Karadenizli tipi var. Bizim yukarı mahallede Çakırlar var, Trabzonlu. Bir akrabalık yok değil mi?
- Yok, babam Eskişehir, Sivrihisarlı
Ya sabır, mübarek nüfus memuru sanki.

Çoğu zaman buraya kadar da dayanamayıp kaçıyorum. Kaçamadıysam iş daha da uzayıp etnik köken araştırmasına dayanıyor. Yeni bir etiket daha geliyor yani.
- Ee Eskişehirliyim desene hocam? Tatar mısınız yoksa?
- Yok, babam manav, annem muhacir
(Aha şimdi de ben kaşındım.)
- Ooo hocam, muhacirlik de var yani
- ...
-Yunanistan mı, Bulgaristan mı?
- ...
- Kaç muhaciri?
- ...
Kategorize etmeyi, etiketlemeyi seviyoruz. (dikkat mesaj geliyor)
Bir insanı tanımak ya da sevmek için memleketini, etnik kökenini, neye inandığını ya da oy verdiği partiyi bilmemiz gerekiyor mu, gerçekten?
Güncel bir konuda muhatabınıza biraz aykırı gelen bir fikir beyan ediyorsanız karşınızdaki sizi bir kez daha etiketlemiş olabilir, haberiniz olsun.
Ona göre kesin şucusunuz, bucu olsaydınız böyle söylemezdiniz. Güncelleştirilmiş yaftan hayırlı olsun.
Neyin akla, mantığa, hukuka ya da bilimsel gerçeklere uygun olduğunun ne önemi var? Bizim düşündüklerimize toptan katılmıyorsan bizim inandığımıza inanmıyorsan bizden değilsin. Ne güzel iş değil mi? Gayet pratik.
İyi de ben her yapılan yanlış demiyorum ki senin söylediklerinden beğendiklerim olabileceği gibi beğenmediklerim de olabilir, diye tepinmeyin boşuna.
Belki de terslik bizdedir, ne bileyim. Seç birini kurtul ne var sanki taraf ol, düşünmekten kurtul bırak başkaları düşünsün. Ben hakkın, hukukun taraftarıyım gibi büyük laflar bizim neyimize. “Taraf olmayan bertaraf olur” demişler, boşuna mı? Doldur cebine yaftaları sen de başla yaftalamaya. İlk soru da belli, “Memleket nere, tamam da esas memleket nere”
Allah sonumuzu hayır eylesin.

25 Ocak 2017

Yazarın tavsiyesi: Bu yazıyı Barış Manço’nun “Hemşerim Memleket Nere” ya da Sezen Aksu’nun “Beni Kategorize Etme” şarkılarından biri eşliğinde okuyunuz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız bizim için değerli. Lütfen yazıyla ilgili görüşlerinizi bizimle paylaşınız.